Pedofili och homosexualitet

Idag diskuterade jag och tre andra om pedofili. Det var en sådan lugn och intressant diskussion där alla fick komma till tals. Me like. Dock så dök det upp ett litet svärord.. mot mig (suprisesuprise!). Men personen blev inte arg - utan förvånad över det jag hade yttrat mig om. Nämligen att pedofili är en sexuell dragning mot små barn och att homosexualitet är en sexuell dragning mot samkönade. Inget konstigt med det, eller hur? Men den här personen trodde att pedofili egentligen betyder att en pedofil njuter av makten den får av att utföra sexuella handlingar mot barn, och inte själva dragningen/attraktionen. Att jag sedan jämförde pedofili med homosexualitet fick henne att höja på ögonbrynen och svära.

Homosexualitet, heterosexualitet, pedofili, nekrofili.. det är bara olika sexuella dragningar. Normen säger att en person ska vara heterosexuell.. Samtidigt som det börjar bli allt vanligare med homo- bi- och assexuella. Dessa ses inte längre som sjukdomar (men avviker fortfarande från normen), så som parafilier gör. Dvs sexuella dragningar som skiljer sig så mycket från normen att vi inte längre vet hur vi ska hantera det och därför klassar det som sjukdom. Precis som man gjorde med homosexuella en gång i tiden.

Hur kommer det sig att avvikande sexuella dragningar klassas som sjukdomar? Och kommer pedofili också att bli socialt accepterat i framtiden?

Själv så tycker jag att det är helt fel. Man ska få vara sexuellt attraherad av vem/vad man vill.. så länge som man inte utför sexuella handlingar mot någon som inte vill.


/Amanda


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0