Norrköping

Nu sitter jag här i mitt gamla rum. Ser nästan ut så som jag lämnade det.. om man bortser från alla saker som min mor ställt in.. Bl.a. en hel del växter, motionscykel, toapapper, madrasser osv. Och min kära far har styckat upp min kära dator. Hoppas att den fortfarande går att starta. Behöver några filer. Men men.. Idag har inte så mycket hänt. Jag kom hit vid 11:20 och har sedan dess pratat, ätit ett mål jättegod mat och sovit. Jag hade några planer på att gå ut för att "fira" halloween.. Men sådant är väl inte så kul att göra själv? Har inga pengar i mobilen så kan inte heller tvinga med mig någon. Så jag ska stanna hemma och.. sova! Måste också komma på några frågor till imorgon, för då börjar mina fältstudier.. på akutmottagningen! :)

/Amanda

Hemhem

Hemma nu efter en intressant kväll. Väldigt intressant. Nu ska jag packa och grubbla. Grubbla på vad allt det här betyder. Sen ska jag diska och städa lite sporadiskt.. och när klockan närmar sig 7 ska jag gå iväg.. till tåget.. för då ska jag hemhem. Ska inte sova.

Och jag kan bara säga.. O M G.

/Amanda

Plugg och pizza

Kom nyss hem. Från tvättstugan. Innan dess så var vi ett gäng som pluggade, men som sedan bestämde sig för att äta pizza. Och en god sådan. Var riktigt länge sedan som jag åt ute. Samma dag som jag flyttade hit faktiskt. Vilket är för lite mer än tre månader sedan. Tiden har gått riktigt fort. Men kul var det. Den här dagen alltså.

Är väldigt nervös just nu. Har tenta imorgon. OCH så ska vi få tillbaka våran gamla tenta. Heh, om jag inte skriver hur det gick.. så är det bara att gissa ;) Skönt dock att man får hur många chanser som helst.

Och nu så fick jag ont i magen. Av pizzan förmodligen. Inte ätit så mycket på en gång på väldigt länge.

/Amanda

Två dagar kvar

Om två dagar har jag ännu en tenta. Riktigt jobbigt. Jag fattar typ inget. Heh.. Sitter just nu i samlingsrummet i korridoren med några klasskamrater. De hoppar runt från ämne till ämne.. Från öl till epistemologi till koffein till kliniska studier.. Förvirrande.

/Amanda

Pinsamt och panik

Jag gör bara bort mig hela tiden. Blää. Vill att det ska bli lördag så att jag kan åka till Norrköping och ta en paus från allt pinsamt. Vill inte att det ska bli fredag. Har inte pluggat något. Vill få svaren på instuderingsfrågorna. FÅR PANIIIIIIK.

Nu ska jag gå och dö lite.

/Amanda

Skäms

En ny spännande vecka efter en tråkig helg. Redovisning, tenta och åka till Norrköping. Förhoppningsvis lite skoj emmellanåt. Visserligen så är det väl kul att få åka till Norrköping.. men jag menar.. något annat.. :$

Idag hade vi typ gruppanalys.. Gjorde bort mig totalt. Började stamma och sade helt fel ord.. Jag skäms lite. Har blivit så bra på att göra bort mig den senaste tiden.. Heh..

Men nu måste jag skriva stödord till redovisningen (som är imorgon). Förhoppningsvis gör jag inte bort mig då!

/Amanda

Lugn helg

Hemma en lördagskväll. En riktigt lugn helg. Igår skulle vi gått ut, men alla bangade. Sedan skulle vi gått ut idag.. och spelat volleyboll.. men samma sak där.. Så jag har pluggat, umgåtts med Antoinette, städat, städat, städat och städat. Min lilla lägenhet ser mycket större ut nu. Men jag är inte riktigt klar än.. Och så ska jag hämta ner några prylar från mitt gamla rum i Norrköping..

Nu ska jag fortsätta plugga. Eller rita. Det var länge sedan, och jag börjar sakna mina kolpennor.

/Amanda

Vad händer?

Det känns knepigt när man inte vet vad som händer. Vad händer? Idag? Imorgon? Vad menas med allt detta?

Idag är jag iaf riktigt munter. Har varit duktig i skolan, städat och sånt. Städat.. på riktigt den här gången! Nu har jag tagit bort alla kartonger och man kan säga att jag flyttat in på riktigt! Håller just nu på att fixa min bokhylla. Tre hyllor är klara, två kvar! Det ska bli så fint så. Sedan måste jag plocka undan papper från matbordet, så att jag faktiskt kan sitta och äta där istället för på sängen. Mitt pentry gjorde jag rent.. och diskade. Sedan råkade jag välta hela colaflaskan (cola = socker & koffein = energi) över diskbänken, spisen och micron.. Så jag fick göra rent igen. Nä, nu ska jag fortsätta. Sedan får vi se vad som händer. Myskväll eller party?

Ha det så bra!
/Amanda

Pinsamt

Jag hamnar nästan alltid i pinsamma situationer bland nytt folk. Vet inte riktigt varför. Kanske jag som är knas eller bara överanalyserar och egentligen beter mig helt normalt. I vilket fall som helst.. så hände något när vi observerade människor på tågstationen. Jag berättade till min grupp, som då tyckte att det var jätteroligt. Bond berättade till Carina, våran lärarinna, som typ tvingade mig att berätta inför hela klassen. Inte nog med att jag hatar att tala inför en stor grupp människor.. men.. nu var jag ju tvungen att berätta om den där händelsen! Blä, jag dog nästan.

/Amanda

Mycket på en gång

Den här dagen har varit märklig. Från zombie till sötsugen till illamående till trött till stressad till nervös till skratt till pinsamt. Zombie, död. Sötsugen, Konsum. Illamående, zombie. Trött, illamående. Stressad, instuderingsfrågor. Skratt, min dialekt och andra saker. Pinsamt, min lägenhet. Lol.

Och nu missade jag början på True Blood. Jag kommer inte ihåg vilken dag det är. Mitt schema påminner mig. Så jag trodde det var tisdag. Minne som en guldfisk. Usch.

/Amanda

Tandläkaren

Vaknade av att det var ljust i mitt rum. Klockan var 8:17.. Sprang in till badrummet, borstade tänderna, bytte om och sprang till tandläkaren. Hade en tid 8:30. Gissa när jag var där? 8:29.



/Amanda



Malmö

Igår var jag i Malmö för att träffa Malin. Har aldrig varit där tidigare. En rörig stad med många människor :> Rörigare än Stockholm tbh. I centrum hade Rosa Bandet anordnat en ljusmanifestation. Det var fint.



/Amanda

Folkuniversitetet

Har fortfarande access till fc. Det känns riktigt konstigt att logga in och se hur livet på skolan fortsätter även när man inte går där. Skrev ett mejl till Valarie för ett tag sedan och meddelade henne att jag inte behöver läsa upp mitt engelska c-betyg.. Lyckaes ju komma in på universitetet ändå :> Apropå universitet.. Har tenta igen om två veckor! Blä.

http://fc.folkuniversitetet.se/Login/


/Amanda

Ny design!

Så. Tror jag är klar nu. Vad tycks?
Säg till om något ser konstigt ut, är fult eller liknande så kan jag ändra :)

/Amanda

Ny design?

Snart kommer en ny design till bloggen. Den här känns inte riktigt.. jag.. Grön och rosa liksom..

Idag fick vi lära oss hur SPSS fungerar. Riktigtriktigtriktigt tråkigt! Det är ett program som liknar exel, där man kan läsa statistik och fixa grafer och liknande. Efter skolan gick jag runt på stan och köpte en partyoutfit från Gina Tricot :) Glömde ju alla mina i Norrköping.

Nu ska jag tvätta kläder och fila på designen. Ha det så bra!
/Amanda

Statistik och ogräs

Den här veckan (och nästa) kommer vi att pyssla med statistik i skolan. För ungefär två veckor sedan började jag längta efter lite matematik. Fick som jag ville, men nu ångrar jag mig. Tycker inte ens att man borde kalla statistik för matte. Det är busenkelt och tråkigt. Fick alla rätt på statistikdelen på högskoleprovet. Och nej, säger jag inte för att skryta. Och ja, jag vet att vissa tycker det är svårt. Men jag gillar det inte :(

En annan sak som jag inte gillar (längre) är min lilla växt i kaktuskrukan. Jag hade hoppats på att det var en liten bebis från min gamla växt i mitt förra rum.. Men den ser annorlunda ut. Så jag skickade en bild till mamma, och hon trodde det var ogräs. Pappa gissade på hasch. Jag hoppas på att det är en blomma. Någon som är bra på växter och kan hjälpa mig? Har ju redan köpt jord och grejer.. :>


Ha det så bra!
/Amanda

Facebook

Just nu knaprar jag på havreflarn och snokar runt på facebook. Idag är en sådan där dag då man inte riktigt vet hur man ska känna sig. Jag har gjort bort mig (delar från min penna flög iväg under föreläsningen och Andre, som satt bredvid, räckte mig sin penna medan jag ville krypa ner under bordet), varit duktig (diskat, städat och tagit en promenad) och så har jag försökt ringa ett samtal (men misslyckats då de inte svarar). Borde egentligen ringa till tandläkaren också, men det får jag göra imorgon!

Angående facebook.. Jag vet att jag sade att jag aldrigaldrigaldrig skulle skaffa det. Gillar inte tanken med att ett stort företag ska ha koll på mitt liv, vilka mina vänner är (scoiogram) osv.. dvs en kommunists våta dröm. Meen.. Grupptrycket har en stor makt. Och det är den enkla (och enda) anledningen till varför jag skaffade. Så. Lägg till mig som vän :>

/Amanda

The City

Den här dagen har bestått av The City och pizza. Väldigt skönt (men lite tråkigt) då man har kunnat slappna av och inte tänka på plugget. Imorgon börjar en ny delkurs. Det ska bli spännande. Nu har Evan den allsmäktige börjat.. Ska titta på den och sedan sova :)



Ha det så bra!
/Amanda

Rolig dag

Sov till 15 idag. Fick springa ner till bibban för att lämna böcker. Väl hemma blev det en snabbdusch och bränd mat. Ville följa med ett gäng för att tura, men hann inte. Svär lite över att jag sov så länge. Aldrig sovit så länge förut. Antoinette ringer och frågar om jag ska upp till henne och se på fotboll. Hon och Linn mumsar i sig tacos. Jag kidnappar lite chips :> Efter den "roliga" matchen fixar vi oss och beger oss ut. Vi möter gänget som turade och hänger med dem till ett jättetrevligt ställe med kareoke, biljardbord, dansgolv och barer. Awesome! Kvällen avslutas med att Per sjunger Sweet Child O' Mine. Han var riktigt duktig! Kvällen får 4,5 av 5.

Justeja. Jag köpte en bok (tredje twilight) och en halsduk (äntligen) från Åhlens. Fin?



Hoppas att ni också har haft det bra.
/Amanda

Tenta avklarad!

Besökarantalet minskar när jag inte skriver något o.o

Har haft "fullt upp" med tentaplugg. Och idag gällde det alltså. Smarta jag glömde såklart mitt studentkort, så jag får fylla i en jobbig lapp. Skönt dock att den delkursen är avslutad. Nu början en ny och om 3 veckor åker jag till Norrköping :)

Idag har jag alltså skrivit tenta, reggat mig på facebook (även om jag hatar sidan och själva idén med ett sociogram och blablabla) samt varit social (tittat på idol och skrattat). Det var kul. Inte tenta eller facebook, det andra.

Imorgon ska vi tura!

/Amanda

Snuff

Idag gick jag äntligen ut för att handla. Nu har jag mat i kylskåpet! :) Resten av dagen har jag pluggat (lite). Böckerna är så jävla flummiga, så man blir inte ett dugg klokare av att läsa dem. Jag vill bara riva sönder dem och börja jobba. Börja hjälpa. Igår kunde jag inte sova, ett program på femman som heter "intervension" höll mig vaken. Inget program jag rekomenderar för andra, och inget jag ska titta på igen. Men det fick mig iaf att inse varför jag valde den här utbildningen. Jag kan dock inte ljuga - det hade varit bättre om jag pluggade i Norrköping, eller i närheten. Det hade det. Kanske. Eller?

Och ge den här låten en chans, bli inte skrämda av att det är Slipknot. Okej? Den är fin.



Love ya'll! <3
/Amanda

Rosa zebra

Tenta snart. Har inte pluggat något idag :( Har diskat och städat och.. jag vet inte.. Jag har inte gjort så mycket. Och just nu är jag arg, för diskandet och städandet förstör mina naglar (de blir sköra och nagellacket försvinner). I-landsproblem osv.

Just det. Har pillat på PSP och lärt mig en del nytt genom att titta på Photoshop-filmer. Liknande funktioner, mindre plottrigt, finare och enklare att lära sig. PSP alltså.



/Amanda

Kärnan

Nu har jag äntligen lagt in några bilder i datorn. Alla bilder som jag lagt upp idag är på Kärnan, en rest av Helsingborgs slott. Det är riktigt fint där :)





Jag skulle vilja testa fotografera människor någon dag (annat än deras ryggar). Men det får nog bli ett framtida projekt.

/Amanda

Pluggpluggpluggplugg!

Det är vad som gäller fram till på fredag. Eller borde. Den här dagen har iaf änsålänge bestått av plugg. Satt i skolan med ca 10 andra från klassen och gick igenom några instuderingsfrågor. Början gick väldigt bra, men efter 2 timmar så började folket att tröttna. Men jag ska dock inte klaga. Tyckte det var jättebra och intressant. Lärde mig kanske inte så mycket nytt (rep. från föreläsningarna), men jag antar att en hel del har fastnat. Och hade jag varit hemma så skulle jag nog inte pluggat :> Så tack klassisar. Och förlåt för min skrattattack.

Är fortfarande lite sjuk. Verkar vara någon influensa som går just nu. Det är många från klassen som är sjuka. Men jag hade "tur" - feber en dag och inte en vecka som vissa andra. Förhoppningsvis är jag helt frist till tentan och helgen som kommer. Då blire party! :>

Nu ska jag pilla lite med bilder som jag har tagit på Hbg. Kommer antagligen lägga upp några ikväll!


Ha det så bra!
/Amanda

Influensa?

Haha, ibland älskar jag livet. Eller inte </3



Svininfluensa tror jag dock inte jag har. Men ah.. :<

/Amanda

Förkyld

Den här helgen har inte varit rolig. Har feber. Fryser som fan. Och jag har en tenta om 5 dagar. Lyckat? Nej, inte speciellt.. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Finns det någon mirakelkur mot förkylningar?

Så idag har jag inte lyckats göra så mycket. Försökte plugga.. men det gick inte.. Har tittat på Corpse Bride (på kanal 5) och lagat mat. Jag har också betalat för min nya bok.. och tågbiljetter! Till och från Norrköping. Ser fram emot det <3

/Amanda

Korridorsfest

Blä! :<

Eller? :>

Jo. Blä. :<

Speciellt när man försöker plugga. Då hjälper inte det där dunkandet. Och absolut inte när det är dålig dunka-dunka a la Ja Rule http://www.youtube.com/watch?v=vd4ezofZROg. Tänkte först fixa så att man kan höra låten direkt från bloggen.. men nej.. jag tänker inte göra reklam för sådan musik.

Nu ska jag försöka plugga vidare, eller sova. Om det går.

/Amanda

Slut på delkurs1

Snart är det slut på den första delkursen.. bara tentan kvar :) Är alltså "ledig" fram till på fredag nästa vecka. Spännande. Nervöst. Håller på att bli tokig. Det är jättesvårt att veta hur mycket man ska kunna och vad man ska läsa. Änsålänge har jag 5 böcker. Vet inte riktigt om det räcker. Egentligen var litteraturlistan längre (typ 17 böcker), men jag köpte de viktigaste.

Imorgon ska jag ut och shoppa :) Känner att jag behöver det. Höhö. Har spanat in en väska, en halsduk och en bok. Egentligen borde jag nog spana in annat. Städa måste jag också göra. Men det viktigaste är nog.. plugget..

Blä.

/Amanda

Pissväder!

Börjar bli riktigt trött på vädret här i södra Sverige. Det blåser och regnar och blåser och regnar och blåser.. och kallt är det också. Trodde verkligen att det skulle vara varmare här, men jag antar att jag drog en nitlott. Ni vet sådär som det kan blåsa i Norrköping ibland? Sådär så att man knappt kan gå framåt när det är motvind.. sådär som det blir typ en gång om året? Ja, så är det här minst en gång i veckan. Och idag är en sådan dag.

Och inte nog med det.. så haglade det också! Det gjorde faktiskt ont. Flera billarm gick igång och människor sprang omkring och skrek. Jag gick, konstigt nog, omkring och log. För lite komiskt var det ändå.

Idag hade vi en redovisning på grupparbeten. Jag fick äta godis till frukost. Min mage blev inte så glad. Men det blev jag. Redovisningen gick bra.



/Amanda

RSS 2.0